Een vermoeiend maar heerlijk weekend! - Reisverslag uit Sorong, Papua Nieuw Guinea van Saranda & Eva Ons - WaarBenJij.nu Een vermoeiend maar heerlijk weekend! - Reisverslag uit Sorong, Papua Nieuw Guinea van Saranda & Eva Ons - WaarBenJij.nu

Een vermoeiend maar heerlijk weekend!

Door: Saranda & Eva

Blijf op de hoogte en volg Saranda & Eva

22 Juli 2012 | Papua Nieuw Guinea, Sorong

Hallo allemaal,

weer even een update van onze reis!

Naar aanleiding van ons vorige verhaal zullen we jullie eerst even vertellen over de workshop die we gegeven hebben aan lokale docenten. Goed voorbereid gingen we naar school. Eerst presenteerde Sanne haar gedeelte met betrekking tot het basisonderwijs, daarna vertelde Kim over het middelbare onderwijs en toen waren wij aan het woord.

In onze presentatie hebben wij de docenten verteld over hoe het HBO in Nederland in elkaar zit en hebben daarnaast ook verteld over de verschillende leerstijlen van KOLB. Vooral het gedeelte met betrekking tot het onderwijs in Nederland vonden de docenten duidelijk heel interessant. Hier stelden zij dan ook een aantal goede vragen over die met name gericht waren op het percentage praktijk onderwijs in verhouding tot het theoretische gedeelte van de opleiding. Heel mooi was om te zien dat de docenten echt van ons wilden leren en dat zij gedurende de hele ochtend een goede 'actieve' houding hadden! Danny heeft na afloop aangegeven dat wij hier nu nog een weekje zijn en dat, mochten er nog vragen zijn, ze deze mogen vragen!

Donderdag middag zijn we met Rima, de vrouw van Danny en met Sanne naar een soort homefarm geweest waar ze met een soort sojabonen tahu en tempeh maakten. Dit komt hier veel in de gerechten voor en Rima moest dus een nieuwe voorraad halen. Het rook niet heel fris in de homefarm maar het was heel interessant om te zien hoe alles gemaakt wordt! Ook hebben we eventjes een warm glas sojamelk met suiker geproeft, dit was redelijk lekker.

Vrijdag hebben we eigenlijk een rustig dagje gehad en zijn 's avonds Dik & Kathy aangekomen!

Op zaterdag hebben we Dik & Kathy meteen meegenomen op een geweldig tochtje naar het resort van Danny! Een aantal studenten gingen mee en ook een flink aantal kinderen van ons klasje. Met z'n drieen zijn wij uiteindelijk erbij gaan zitten in de studentenbus en dit was een gezellige dolle boel! Het was een mooie warme dag en we hebben met bijna iedereen ook heerlijk gezwommen, voetbal gespeeld en genoten.

Vandaag hebben we een redelijk rustige dag gehad met 's morgens pannekoeken made by Danny en daarna een heerlijke relax ochtend. In de middag zijn we met Danny, Rima, Sanne en Kim een stukje gaan rijden naar de andere kant van de Vogelkop. We kwamen door little Java en zagen een heel ander soort terrein met bijvoorbeeld rijstvelden die hier door de Javanen aan zijn gelegd. Men maakt hier veel verschil tussen de veel eilanden, onder andere qua type mensen, religie, voedsel et cetera. Dit is best opvallend om te zien en te horen. Ondanks dat het land groot en divers is hebben wij namelijk nog maar een fractie gezien en gaan wij Bali & Java later pas ontdekken.

Morgen zien wij ons klasje weer en kunnen we weer aan de slag gaan. Vermoedelijk horen we vanavond een soort planning voor onze laatste week. In ieder geval is al vast gelegd dat we aankomend weekend naar het paradijs op aarde: Raja Ampat gaan! We gaan samen met Dik & Kathy en Oliver zal hier onze gids zijn!

Wij zullen jullie van de week in ieder geval nog 1 of 2 maal een update geven.

Groetjes, knuffel en kus,
Saranda & Eva