Het prachtige Sorong - Reisverslag uit Sario Utara, Indonesië van Saranda & Eva Ons - WaarBenJij.nu Het prachtige Sorong - Reisverslag uit Sario Utara, Indonesië van Saranda & Eva Ons - WaarBenJij.nu

Het prachtige Sorong

Door: Saranda & Eva

Blijf op de hoogte en volg Saranda & Eva

16 Juli 2012 | Indonesië, Sario Utara

Hi beste lezers!

Alweer een paar dagen geleden vanwege het internet hier en ons drukke schema! ;) Hopelijk hebben we jullie niet ongerust gemaakt! :)

De afgelopen week hebben wij veel mooie leuke en interessante meegemaakt! Doordeweeks hebben wij elke dag contact gehad met de studenten. Ter verduidelijking, onze klas is een mix van middelbare school boven en onderbouw. De kids zijn in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar. Niet iedereen kan even goed Engels maar qua communicatie zien wij steeds wat kleine verbeteringen! :D

In de workshop-achtige lessen met elke dag een speciaal onderwerp hebben wij vorige week zoals al beschreven de eerste les getracht de kids minder verlegen te maken. Dit is in de afgelopen week zeker gelukt, iedereen heeft nu eigenlijk wel al leuke praatjes richting ons toe. De andere lessen gingen over logisch nadenken, woordenschat (onder andere Engels), inzicht en communicatie technieken. Om ook wat van onze eigen opleiding terug te laten komen hebben wij hun ook verteld over de manier waarop mensen iets kunnen leren. Al met al waren de lessen zeer interessant niet alleen voor het klasje maar ook zeker voor ons om te geven!

De vrijdag spande hierin wel de kroon! Met onze klas in 2 groepjes opgedeeld, Team E & Team S gingen we de jungle in met als doel zoveel mogelijk vruchten te vinden om die vervolgens in het Engels te presenteren. Wat een avontuur! De kids hadden kapmessen bij zich, kapten een bananenboom omver voor de flinke trossen pisang, klommen in bomen, stoken diepe riviertjes over en hielpen ons heel netjes bij alles! De kids zorgen op hun manier heel goed voor ons en dat is heel mooi om te zien!

Na een dag in de jungle waren wij wel vrij moe, vies, nat en een ervaring rijker. Voldaan keken wij dan ook uit naar het uitslapen op zaterdag ochtend.

De zaterdag plannen waren leuk maar vielen door zware regen een beetje letterlijk in het water. Op zondag is dit echter helemaal goed gemaakt! Super mooi weer, felle brandende zon, pffffff warm, en een geweldig uitje naar een traditioneel Moluks evenement. Iedereen kent waarschijnlijk de banden tussen Nederland en de Molukken wel, in ieder geval daar ga ik van uit! We kwamen aan op het evenement en waren de enige toeristen tussen twee Molukse stammen. Wij werden hier als royalty ontvangen! De dag bestond uit diverse rituelen zoals een traditionele dans van de Islamitische stam en de Christelijke stam en in de middag oud Hollandse spelletjes zoals koek (ananas) happen, eierlopen met een knikker, zak lopen en nog meer! We hebben meegedanst en enorm genoten! Het doel van de dag was het samenbrengen van de twee stammen en aantonen dat meerdere gemeenschappen en geloven goed samen kunnen leven in harmonie. Samenvattend, WOW!

Verder hebben we eigenlijk niet heel veel meer te vertellen. Morgen gaan wij weer aan het werk op de school en als het goed is naar de regent, ook wel de bupati, om te laten zien wat deze eigenlijk wel niet mist mocht hij mister Parengkuan niet steunen en dwars gaan zitten. We zitten hier nu namelijk met 4 Nederlandse vrouwen haha.

Wij houden jullie op de hoogte! Met wat geluk vanaf nu af aan elke dag iets.

Groetjes en kus,
Eva & Saranda

• 15 Juli 2012 - 19:24

Anja Bruijkers:

Dag Saranda en Eva,
    Leuk jullie reisverslagen te lezen en de ervaringen rondom het lesgeven! Prachtig om zo dat wat jullie heben geleerd in de praktijk te brengen. Veel plezier nog!

• 16 Juli 2012 - 08:40

Petra:

dames,het lijkt wel dames in de bush!!!
    ik moet zeggen, ik wist niet dat jullie in het land van de papoeas zaten..
    als ik het zo lees wordt er veel van jullie uithoudingsvermogen gevraagd, maar dat dit ook gecompenseerd word met alle leuke ervaringen die jullie daar opdoen.
    nou dames zet hem op bij de bupati maar met respect, daar bereik je het meeste mee!!
    veel succes en plezier en iid, met wat geluk wat vaker iets van jullie te horen!
    lfs en dikke kus voor beide!

• 16 Juli 2012 - 22:24

Tom Habraken:

Lieve schatjes! Leuk om te lezen :) super vet wat jullie allemaal aan het doen zijn! Weet zeker dat jullie het wel regelen daar samen. veel plezier en ik probeer op te hoogte te blijven :)

Be safe,

Kisses Tom